Sopa konflikter och problem under mattan. skylla på individen -undkomma ansvar!

Sopa konflikter och problem under mattan. skylla på individen- undkomma ansvar!

"Diagnoser är ett påfund som man uppfunnit för att kunna skylla problem och konflikter som sker ute i samhället på enstaka individer! Det är samhällets sätt att skjuta ifrån sig ansvaret på individer.


Istället för att samhället ska ta tag i mobbning och annan diskriminering så säger man att "det där var inte mobbning - det där var hans störning/diagnos!!!"

Sen finns det säkert scizofreni osv.. Men diagnoser som autism/asperger/autistiska drag eller ADHD ges ut alldeles för lättvindigt och godtyckligt idag.. Ofta för att stryka över problem och sopa samhällets ansvar under mattan."

onsdag 14 mars 2012

Angående nästa ärende som då härrör min första katt! Två veckor efter Påsk 2010!


"Jag betraktade min första katt som min son och hade döpt den till Tiger. Jag var ju ständigt med den under en termins tid och höll på med den både när jag satt vid datorn eller gjorde annat. Tog även med den till olika kompisar ibland via transportburen som jag hade på styret till moppen.

Den katten kom när man sade dess namn och var väldigt fin.. När jag sedan blev övertalad att plugga på annan ort under vårterminen år 2010 så var det med löften från socialpedagogen Jan Öström och min ex-förvaltare Håkan Gyllin att vi skulle diskutera vad vi skulle göra med katten efter någon vecka.. Till dess skulle föräldrarna mata den och sköta kattlådan varannan dag och eftersom att jag kom hem varannan helg så fick den ju träffa mig ibland. Det var djurförbud på internatet där jag pluggade utanför Ö-vik så jag kunde inte ta med mig katten dit.. Föräldrarna ville dock inte fortsätta att sköta katten så jag skulle lösa problemet genom att någon kompis eller syrran skulle ta den tills vidare.. Katten mådde inte dåligt och var ännu mer på mig än förr när den inte sett mig på länge.

Sedan på en lördag i slutet av påsklovet år 2010 så snackade jag och förvaltaren om hur vi skulle göra med katten och han betedde sig som en diktator.. Han sa: "Jag ska komma och hämta katten på söndag vid tiotiden och sen så far jag och lämnar den hos en "kattmamma" (tant som tar hand om katter), du kommer inte få tillbaks den då det ingår i hennes kontrakt att hon behåller alla katter som hon tar om hand"! Jag sa nej till detta men han fortsatte "Jo, så kommer det att bli. Det finns inga andra lösningar för dina föräldrar vill inte ta hand om den".. Jag sa att syrran eller ngn kompis kan ta den men han ba "Din syrra kan inte ha två katter (det var innan hon skaffade en hund) och kompisar som Ilona vågar JAG inte lämna den till, det ska vara någon som den är säker hos och som kan ta hand om den".. Jag var tjurig och sa nej men han sa att han skulle ta den.

Jag for iväg snabbt på söndagen så förvaltaren han aldrig ta katten. Vad gör han då? Jo, han ber SoL-teamet att fara hem till mig och låsa upp dörren (ovälkomna när jag inte är hemma) på onsdagen och sen går han in och beslagtar min katt, stoppar in den i MIN transportbur för katter och kör den till en kattmamma. Sedan ringer han upp mig och berättar vad han gjort.. Jag anser att detta är hemfridsbrott av solteamet och förvaltaren och att jag måste vara hemma om de ska gå in i min lägenhet, alternativt ska de fråga mig först.. Sen blev jag förbannad då jag var i Mellansel och inte kunde göra ett skit.. Jag ville också vara med när katten försvann och ta farväl om den skulle ges bort..

Här har vi de punkter jag vill lyfta fram:

1. Hemfridsbrott, varken teamet eller förvaltaren hade rätt att låsa upp min lägenhetsdörr eller att gå in i lägenheten, teamet låste upp och förvaltaren gick in i lägenheten. Ingen hade frågat mig om tillåtelse men teamet kan ursäktas med att förvaltaren Håkan Gyllin sagt till personen därifrån som låste upp att han hade laglig rätt till detta i egenskap av min förvaltare och att de därför inte hade något val.
Problemet är bara att detta stämmer inte och min nuvarande förvaltare Robert Marklund har själv påpekat att han INTE har laglig rätt att gå in i min lägenhet och t.ex. hämta räkningar utan att först få min tillåtelse. Förvaltaren var och är ju bara förvaltare över ekonomin och god man över resten.

2. Egenmäktigt förfarande, katten blev stulen och gavs bort utan min tillåtelse till tredjepart. Förvaltaren gav bort min katt utan laglig rätt att göra så. Ekonomisk egendom innebär inte att han förvaltar över djur eller saker som tillexempel datorer. Jag kollade med en jurist och faktum är att förvaltaren inte hade rätt till att ta min dator, något som Håkan Gyllin hotat mig med att göra. Det är i princip ingen skillnad på att ta min dator än det är att ta min katt.. Varken katten eller datorn är pengar utan annan egendom!

3. Olovligt brukande av annans egendom, Håkan Gyllin tog min katt och stoppade in den i en transportbur för katter som tillhör mig och som fanns i min hall. Han brukade sedan olovligen transportburen när han olovligen transporterade min katt till kvinnan som sedermera fick katten. Jag menar att han olagligt brukat min transportbur och att detta orsakat mig skada! Jag fick tillbaks buren men inte katten och det var katten jag brydde mig om mest samt ville behålla mest.

Med tanke på att jag hade väldigt nära band till katten Tiger som jag ägt i ett års tid så kräver jag skadestånd/ersättning för Håkans agerande. Katten kostade mig bara 100kr när jag köpte den men betänk även att jag köpte ett klösträd för 1999kr, mat/vattenskål, kattlåda, kattsand och massa annat i samband med köpet av den.. Dessa behöll jag i och för sig men de förlorade sin mening när katten var bortgiven till tredjepart. Värdet i pengar för katten motsvarar inte värdet som katten hade för mig på ett personligt plan som min famljemedlem. Det är i min mening inte okej att han agerat på det här sättet.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar